Aquesta línia té un ample de via mètric (1000 mm), per la qual cosa va rebre el nom de carrilet, i un sistema d’alimentació elèctrica per catenària. Els convois estan formats per tres cotxes de viatgers, amb el central equipat d’una zona de sòl baix i portes accesibles per a persones amb mobilitat reduïda.
1912. El ferrocarril Magòria-Martorell arribava a Sant Boi de Llobregat. Més tard, la línia enllaçaria amb la d’Igualada-Martorell, en funcionament des de l’any 1883. El ferrocarril que arribava a la vila de Sant Boi formava part de la companyia Camins de Ferro del Nord-est d'Espanya
1919. Creació, amb data de 4 de juliol de 1919, de la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans per a integrar tres empreses que explotaven diferents línies: Camins de Ferro del Nord-Est d'Espanya (entre Martorell i Barcelona); Ferrocarril Central Català (entre Martorell i Igualada); i Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga (entre Manresa, Berga i Guardiola de Berguedà)
1922. Obertura d’una part de la línia Martorell-Manresa i de les estacions d’Abrera, Olesa de Montserrat i Monistrol de Montserrat
1926. Inauguració de l’estació subterrània de plaça Espanya, apropant el ferrocarril al centre de Barcelona
1930. Obertura de l’estació Montserrat-Aeri, amb la construcció del telefèric conegut com Aeri de Montserrat
1934. La premsa es feia eco de la catàstrofe ferroviària ocurreguda a Sant Boi i que es va emportar la vida de tretze persones i va ferir nombrosos viatgers el maig de 1934
1936. La Companyia General dels Ferrocarrils Catalans va ser col·lectivitzada i gestionada per un comitè obrer de la UGT i la CNT
1939 Amb l'arribada de l'exèrcit de Franco, els anteriors propietaris agafen de nou el control de l'empresa. Durant els enfrontaments a la Guerra Civil molts trams, instal·lacions i materials van quedar malmesos i alguns no es van rehabilitar mai més, com és el cas de l'enllaç a Manresa entre l'estació de CGFC i la de Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya
1961. El general Vigón, ministre d’Obres Públiques, inaugurava el tram electrificat Sant Boi-Pallejà del ferrocarril i va visitar la subestació transformadora
1969. Inauguració de l’estació de Manresa-Baixador, soterrada i situada al centre de Manresa
1971. Un tren de mercaderies s’estavalla amb un de passatgers provinent de Sant Boi a L’Hospitalet de Llobregat provocant setze ferits que viatjaven al primer tren
1976 L'Estat va haver d'intervenir i la companyia pública FEVE es va fer càrrec de l'explotació provisional de la línia, però just l'any següent va anunciar el possible tancament del tram Martorell-Igualada
1979. La línia va ser traspasada, amb data de 5 de setembre de 1979, a la Generalitat de Catalunya i va ser creada l’empresa Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. S’iniciava un procés de modernització i successiu soterrament de la línia creant-se noves estacions i reajustant la nomenclatura de línies i estacions
1985. Inauguració del soterrament del tram Plaça Espanya-Cornellà i de les seves noves estacions
1987. Obertura del túnel del Gornal i la creació de les estacions de Ildefons Cerdà i Gornal
2000. Apertura de la variant del traçat de doble via de Sant Boi de Llobregat a Santa Coloma de Cervelló i de la línia S3 (actual L8)
2003. La línia reb la denominació de L8 per al servei metropolità Barcelona-Molí Nou
2007. Inauguració, amb data de 13 de maig de 2007, de l’estació d’Europa Fira
1 comentario:
el 1926 és va electrificar el tram Barcelona-Sant Boi
Publicar un comentario