jueves, 24 de marzo de 2011

Música para estimular el conocimiento

Cada tipo de música excita unas zonas cerebrales diferentes. Una película de terror, por ejemplo, no daría tanto miedo con una banda sonora diferente, y no se siente lo mismo al oír una marcha fúnebre que una marcha militar. Es un campo donde aún es necesaria mucha investigación, porque no está claro por qué se produce esto.

En la vida diaria, las personas estamos en contacto con el dolor, con la tragedia y la muerte, y necesitamos algo que nos aporte emociones positivas, alivio, espiritualidad. Para eso, la música es perfecta, tiene una capacidad para generar emociones como ningún otro arte. Así lo afirma el neurólogo madrileño Eduardo Gutiérrez.

lunes, 21 de marzo de 2011

Breu història de la premsa santboiana

Asetac (des de l'any 1978), Ateneo Samboyano (postguerra), Biblioteca Popular (dècda de 1950), Boletín informativo de Ciudad Cooperativa (des de l'any 1974), Cap de la vila (des de la dècda de 1960), Cinco Rosas comenta (des de l'any 1969), L'Esborrany (des de l'any 1988), Hospital Psiquiàtric Nostra Senyora de Montserrat (des de l'any 1990), Navidad (postguerra), Nas de barraca, Opinió i crítica (des de l'any 1987), Or i grana (inicis del s. XX), Setmanari del Baix Llobregat(des de l'any 1977), Unió Esportiva Santboiana, La Veu del Poble (des de l'any 1977), La Veu de Sant Boi, Vida samboyana (1955-1977)

Les revistes d'altres localitats del Baix Llobregat amb col.laboradors de Sant Boi: Labor (Santa Coloma de Cervelló) (dècada de 1950), Llobregat (Martorell) (postguerra), Prat (dècada de 1950)

viernes, 25 de febrero de 2011

Responsable de Datawarehouse

Sus funciones son:

a) dar solución a las necesidades del equipo de Business Intelligence con respecto a la información que facilitan las aplicaciones de producto.

b) crear y definir el modelo de datos orientado a los procesos de consulta para la unidad de Business Intelligence, bajo parámetros de consistencia.

c) reunir, depurar y transformar los datos de negocio que la empresa almacena, en información estructurada y coherente.

d) coordinar el mantenimiento de las bases de datos.

Su herramienta de trabajo es habitualmente SAS. Debe tener experiencia contrastada en este tipo de proyectos (gestión de datos y/o business intelligence) y elevada capacidad analítica.

miércoles, 2 de febrero de 2011

Efemèrides santboianes

1965 Mil·lenari de la Vila (965-1965)

1993 Centenari de l'Ateneu Santboià (1893-1993)

1994 Centenari de l'arribada de l'electricitat a Sant Boi (1894-1994)

2003 Centenari del Forn Quixal (1903-2003), 150è Aniversari de l'Hospital Psiquiàtric de Sant Boi (1853-2003)

2004 25è Aniversari de l'Ajuntament democràtic

2006 75è Aniversari de Tallers Ros (1931-2006), Centenari de l'Escola Joan Bardina (1906-2006)

2008 Centenari del Club de Futbol Santboià (1908-2008)

2009 50è Aniversari d'Unión Extremeña (1959-2009)

2010 25è Aniversari de Fundació Marianao (1985-2010), 25è Aniversari de Casa de Sevilla (1985-2010)

2011 Bicentenari del naixement de Llorenç Presas i Puig (1811-2011)

2012 Centenari de l'arribada del ferrocarril a Sant Boi (1912-2012)

2013 Centenari de l'Ateneu Familiar (1913-2013)

2015 50è Aniversari del Club Ciclista Sant Boi (1965-2015)

2016 25è Aniversari del Centro Castellano Leonés (1991-2016)

2020 25è Barrejant

2021 Centenari de la Unió Esportiva Santboiana, 75a Fira de la Puríssima

2023 50è Aniversari del títol de Vila Hospitàlaria (1973-2023)

2026 Centenari de la primera biblioteca pública de la ciutat, la Biblioteca Popular de Sant Boi (Can Sílio) (1926-2026), Centenari de la Llar d'Avis Sant Josep (1926-2026)

2027 150è Aniversari del naixement de Joan Bardina i Castarà (1877-2027), Bicentenari del naixement de Lluís Castells i Comas (1827-2027)

jueves, 20 de enero de 2011

Cent anys de ferrocarril a Sant Boi, 1912-2012

Aquesta línia té un ample de via mètric (1000 mm), per la qual cosa va rebre el nom de carrilet, i un sistema d’alimentació elèctrica per catenària. Els convois estan formats per tres cotxes de viatgers, amb el central equipat d’una zona de sòl baix i portes accesibles per a persones amb mobilitat reduïda.

1912. El ferrocarril Magòria-Martorell arribava a Sant Boi de Llobregat. Més tard, la línia enllaçaria amb la d’Igualada-Martorell, en funcionament des de l’any 1883. El ferrocarril que arribava a la vila de Sant Boi formava part de la companyia Camins de Ferro del Nord-est d'Espanya

1919. Creació, amb data de 4 de juliol de 1919, de la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans per a integrar tres empreses que explotaven diferents línies: Camins de Ferro del Nord-Est d'Espanya (entre Martorell i Barcelona); Ferrocarril Central Català (entre Martorell i Igualada); i Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga (entre Manresa, Berga i Guardiola de Berguedà)

1922. Obertura d’una part de la línia Martorell-Manresa i de les estacions d’Abrera, Olesa de Montserrat i Monistrol de Montserrat

1926. Inauguració de l’estació subterrània de plaça Espanya, apropant el ferrocarril al centre de Barcelona

1930. Obertura de l’estació Montserrat-Aeri, amb la construcció del telefèric conegut com Aeri de Montserrat

1934. La premsa es feia eco de la catàstrofe ferroviària ocurreguda a Sant Boi i que es va emportar la vida de tretze persones i va ferir nombrosos viatgers el maig de 1934

1936. La Companyia General dels Ferrocarrils Catalans va ser col·lectivitzada i gestionada per un comitè obrer de la UGT i la CNT

1939 Amb l'arribada de l'exèrcit de Franco, els anteriors propietaris agafen de nou el control de l'empresa. Durant els enfrontaments a la Guerra Civil molts trams, instal·lacions i materials van quedar malmesos i alguns no es van rehabilitar mai més, com és el cas de l'enllaç a Manresa entre l'estació de CGFC i la de Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya

1961. El general Vigón, ministre d’Obres Públiques, inaugurava el tram electrificat Sant Boi-Pallejà del ferrocarril i va visitar la subestació transformadora

1969. Inauguració de l’estació de Manresa-Baixador, soterrada i situada al centre de Manresa

1971. Un tren de mercaderies s’estavalla amb un de passatgers provinent de Sant Boi a L’Hospitalet de Llobregat provocant setze ferits que viatjaven al primer tren

1976 L'Estat va haver d'intervenir i la companyia pública FEVE es va fer càrrec de l'explotació provisional de la línia, però just l'any següent va anunciar el possible tancament del tram Martorell-Igualada

1979. La línia va ser traspasada, amb data de 5 de setembre de 1979, a la Generalitat de Catalunya i va ser creada l’empresa Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. S’iniciava un procés de modernització i successiu soterrament de la línia creant-se noves estacions i reajustant la nomenclatura de línies i estacions

1985. Inauguració del soterrament del tram Plaça Espanya-Cornellà i de les seves noves estacions

1987. Obertura del túnel del Gornal i la creació de les estacions de Ildefons Cerdà i Gornal

2000. Apertura de la variant del traçat de doble via de Sant Boi de Llobregat a Santa Coloma de Cervelló i de la línia S3 (actual L8)

2003. La línia reb la denominació de L8 per al servei metropolità Barcelona-Molí Nou

2007. Inauguració, amb data de 13 de maig de 2007, de l’estació d’Europa Fira

martes, 18 de enero de 2011

Café de los filósofos, en Sant Boi de Llobregat

La Biblioteca Pública Jordi Rubió i Balaguer, de Sant Boi de Llobregat, ofrecerá desde el próximo mes de febrero un café para hablar de filosofía, reprendiendo el modelo socrático y aplicando la filosofía en la vida cotidiana del siglo XXI.

La actividad, llamada El Cafè dels filòsofs, tendrá lugar cada viernes.

LUGAR: Biblioteca Pública Jordi Rubió i Balaguer
C/ Baldiri Aleu, 6-8, de Sant Boi de Llobregat

Teléfono: 93-630-97-60
Fax: 93-630-97-58
b.st.boillo.jrb@diba.cat